Thursday, October 28, 2010

Little India ubah landskap Brickfields

Infrastruktur dinaik taraf, berwajah baru

KUALA LUMPUR: Kira-kira 10,000 menyaksikan pelancaran Little India Brickfields di sini yang dirasmikan bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Perdana Menteri India, Dr Manmohan Singh, di sini semalam.

 People attending the launch of Little India in Brickfields

Brickfields yang menjadi kawasan tumpuan utama kaum India di ibu negara yang kini berwajah baru diserikan seni ukiran pintu gerbang berwarna warni di sepanjang Jalan Brickfields yang direka hasil nasihat pakar ukiran dari India.

Lebih menarik, kedua-dua pemimpin menghadiahkan pancuran air setinggi 7.62 meter dengan arca flora dan fauna, di persimpangan Jalan Travers, Jalan Tun Sambanthan dan Jalan Brickfields sebagai mercu tanda utama Little India Brickfields.

Projek itu menjadikan seluruh kawasan Brickfields mengalami perubahan dari segi susun atur gerai, corak hiasan jalan raya, selain infrastruktur dinaikkan taraf terutama bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas dan kekurangan tempat letak kenderaan.

Little India Brickfields kini bermandikan cahaya pada waktu malam, sekali gus menonjolkan imej dan seni budaya kaum India yang bertapak sejak ratusan tahun di negara ini.

Projek itu adalah cetusan idea Najib ketika melakukan tinjauan mesra ke Brickfields pada April tahun lalu, sehari selepas menjadi Perdana Menteri. Ia merangkumi kawasan berhampiran KL Sentral, hab pengangkutan di ibu negara dari Jalan Travers ke Jalan Tun Sambanthan dan dibangunkan dalam dua fasa oleh pemaju Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) membabitkan kos RM35 juta.
 Najib membuat tinjauan di Little India Brickfields selepas pelancarannya.

Sementara itu, dalam ucapannya menganggap kehadiran Manmohan melancarkan Little India Brickfields adalah simbol hubungan kedua-dua negara yang semakin rapat.

“Majlis ini adalah simbolik kepada pembaharuan hubungan kedua-dua negara pada abad ke-21 yang sudah lama terjalin sejak ratusan tahun,” katanya.

Perdana Menteri turut berkata, bersesuaian dengan pelancaran itu, Brickfields kini memasuki era baru kerana ia bukan sekadar menjadi kawasan penempatan dan perniagaan kaum India, malah lokasi menarik pelancong asing.

# INFO: MoU sektor swasta Malaysia-India

# Quantum Sigma Sdn Bhd dengan ES Electronic (India) Pvt Ltd bagi menubuhkan kilang mengeluarkan panel solar dan palam jimat tenaga di Bentong Pahang. - Nilai: RM18 bilion.

# MK Land Holdings Bhd dengan Embassy Group of India bagi usaha sama membangunkan tanah seluas 120 hektar di Bangalore, India membina sekolah swasta, stesen minyak, stesen bas, kedai kejiranan, klinik, padang kriket dan landskap pejalan kaki. - Nilai: RM2 bilion.

# Budayatama Corporation Sdn Bhd dengan PEN Food Pvt Ltd bagi PEN Food bagi memberi nasihat dan menawarkan kepakaran dalam perniagaan menghasilkan campuran berkualiti tinggi baja biokomposit kepada Budayatama Corporation. Kilang akan dibina di Malaysia. - Nilai AS$31 juta.

# TH-NSTC Sdn Bhd dengan Davanam Constructions Pvt Ltd bagi membangunkan kediaman mewah bertaraf dunia yang densiti sangat rendah berserta rumah kelab yang diuruskan oleh General Hotels Management di bandar Enstek, Nilai membabitkan kawasan seluas kira-kira 80 hektar. - Nilai: RM1.5 bilion.

# Penerbangan Malaysia (MAS) dengan Tata Consultancy Services Sdn Bhd bagi kerjasama bidang teknologi dan khidmat nasihat.

# Universiti Tenaga Nasional Sdn Bhd dengan Institut Sumber dan Tenaga TERI bagi kerjasama pendidikan, penyelidikan, pembangunan kapasiti dan perundingan.

# IEM Training Center Sdn Bhd dengan Engineering Staff College of India bagi kerjasama bidang pembangunan berterusan jurutera di negara masing-masing.

No comments:

Post a Comment