Friday, August 20, 2010

Raja Nong Chik- Kementerian akan membantu masyarakat miskin untuk mendapatkan pinjaman perumahan kos rendah

KUALA LUMPUR: Ada harapan baru bagi pemohon dari DBKL perumahan kos rendah aplikasi pinjaman yang ditolak oleh bank sebagai Wilayah Persekutuan dan Perkotaan Jabatan Kebajikan akan semua keluar untuk membantu mereka untuk memiliki hotel.

Dalam sebuah pernyataan, Menteri Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, Jabatan Perhutanan telah menetapkan pelbagai langkah untuk membolehkan pemohon untuk mendapatkan pinjaman mereka untuk membolehkan mereka untuk memiliki rumah di ibu kota.

Mereka termasuk memudahkan proses Pekerja 'provident Fund (EPF) pengeluaran dan membantu pembeli tanpa pendapatan tetap untuk mendapatkan Jaminan Kredit Perumahan Scheme (SJKP) pinjaman.

"Langkah-langkah lain termasuk mendapatkan kelulusan daripada bank yang dilantik untuk memberikan sehingga 120 peratus per pinjaman dengan upah minimum yang ditetapkan pada RM1, 000 sebulan dan menubuhkan sebuah unit khas untuk memantau pinjaman pembeli dan proses kelulusan daripada bank," Perkataan Raja Nong Chik.

"Kementerian juga akan memastikan bahawa persetujuan untuk setiap kredit akan diselesaikan dalam masa tiga bulan bermula 1 Ogos saya berharap bank dilantik akan membantu pembeli ini kerana mereka telah berjanji kepada saya .."

Raja Nong Chik juga berharap pembeli akan mempercepatkan aplikasi pinjaman mereka sehingga boleh diproses dalam masa yang ditetapkan.

"Sebagai alternatif, perkhidmatan menyarankan bahawa kerajaan menyiapkan dana khas yang akan dikendalikan oleh Jabatan Kewangan untuk mempersiapkan pinjaman untuk para pembeli, harus yang (lain) rancangan gagal.

"Jabatan ini berusaha keras untuk memastikan mereka memenuhi syarat boleh membeli rumah murah. Hal ini selaras dengan komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang didasarkan pada konsep 1Malaysia, yang Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan atau dengan kata lain, memprioritaskan keperluan rakyat dan prestasi bangsa. "

Pada tarikh 9 Julai ini laporan Melayu Mail depan-Paged mengutip sumber-sumber yang dituntut hanya dibuat memotong 2,500 daripada lebih dari 30.000 pelamar untuk projeck flat 44.146 Perumahan Rakyat untuk pemilikan di Kuala Lumpur - hanya lapan peratus daripada jumlah keseluruhan. Ini diterjemahkan ke hanya lima peratus dari penduduk dari masing-masing kawasanundi parlimen yang memenuhi syarat.

Sumber telah menyatakan kemudian bahawa ada di antara masalah utama adalah keengganan bank untuk membantu proses - masalah sebenar skim rumah-pemilikan ini bertujuan untuk menyelesaikan.

Pada tarikh 11 Julai sebuah memorandum pada pembelian rumah PPR dengan cara 'sewa dan membeli' diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada pertemuan divisi delegasi UMNO Setiawangsa.

Pada tarikh 19 Julai, perkhidmatan mengumumkan tidak akan ada pilihan sewa beli bagi mereka yang mencari untuk membeli PPR flat murah sebagai DBKL, yang pengadministrasian ini skim pembelian rumah, bukan institusi kewangan berdaftar di bawah Bank Dan Lembaga Keuangan UU (BAFIA), sehingga tidak sah untuk menawarkan menyewa-pembelian rumah murah PPR dalam skim tersebut.

Raja Nong Chik kata, 23,211 pemohon telah bersetuju untuk membeli unit murah.

"Daripada jumlah itu, 18.201 memenuhi syarat untuk pinjaman bank, sementara 4.570 adalah mereka yang memenuhi syarat dengan keadaan tersebut memenuhi syarat dengan keadaan adalah mereka yang masih mempunyai baki hutang bayaran sewa kepada DBKL .."

1 comment: