Thursday, August 12, 2010

Penduduk Bangsar mahukan tanah yang dijanjikan

KUALA LUMPUR: Di mana ruang terbuka kita seperti yang dijanjikan? Ini adalah soalan dalam fikiran penduduk Bangsar, bertanya-tanya mengapa kerajaan masih menunda kembalinya ruangan terbuka 'diambil' dari mereka lebih dari 30 tahun yang lalu.

"Adakah ruang terbuka sengaja atau sengaja diambil dari kita adalah tidak mempersoalkan lagi. Kami telah berjanji bahawa ruang terbuka oleh kerajaan dan sekarang saatnya untuk janji yang harus disampaikan," kata Residen Persatuan Bangsar Baru Presiden George Datuk Yusuf.

"Kami berterima kasih atas janji oleh walikota KL Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail tak lama selepas pejabat pada tahun 2008 dengan andaian bahawa tanah akan dikembalikan kepada rakyat dan akan tetap menjadi ruang terbuka Tapi janji itu belum diserahkan .."

Pada Disember 2008, The Melayu Mail frontpaged kisah sebidang tanah - kini dianggarkan bernilai RM17 juta - yang menampung sebuah showroom kereta mewah bukan menjadi lahan terbuka umum.

Plot 22.000 kaki persegi di Jalan Maarof, sebaliknya Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, itu menyerah oleh pengembang Enterprise Eng Lian kepada pihak berkuasa pada tahun 1977 sebagai sebahagian daripada keadaan rancangan pembangunan.

Tanah, yang seharusnya telah ditetapkan sebagai ruang terbuka bagi penduduk, telah 'rumah' ke showroom mobil mewah udara terbuka selama 15 tahun terakhir.

Travel Sdn Bhd Melor membayar premi sebesar RM2 juta dan memperoleh sewa 99-tahun pada tanah.

Sementara ada banyak daerah abu-abu pada status tanah dan apakah mana-mana pihak lupa untuk membuat aplikasi untuk Lembaran itu sebagai ruang terbuka, walikota turun tangan dan menyatakan tanah akan kembali ke masyarakat dan DBKL tidak akan bersetuju setiap rancangan pembangunan di sana.

Halaman alternatif nilai yang sama adalah diberikan kepada Melor Perjalanan di tukar untuk sebidang tanah. Tugas mencari halaman alternatif ditugaskan Persekutuan Wilayah Tanah dan Pejabat Pertambangan.

Pada bulan Julai tahun lalu, The Kertas yang Cares melaporkan bahawa Melor Travel telah menolak beberapa halaman alternatif dikenalpasti dengan tanah FT dan pejabat tambang. Kemudian wakil pengarah Pejabat Pertanahan Yahaya Mohamad maklumat DBKL untuk mengambil alih kes, tapi Ahmad Fuad menegaskan bahawa masalah ini adalah masalah tanah yang perlu ditangani oleh bekas.

Walikota juga mengatakan bahawa Persekutuan dan Perkotaan Wilayah Jabatan Kebajikan diberi Arahan yang jelas selepas pertemuan Kabinet pasca tahun lalu untuk Pejabat Pertanahan untuk mencari penyelesaian.

Ketika The Melayu Mail bertemu dengan pengarah Pejabat Tanah Hasim Ismail beberapa waktu lalu, ia juga menyampaikan beberapa alternatif tanah Kavling ditawarkan kepada Melor Perjalanan tetapi yang terkini tertarik.

Potongan baru tanah harus sesuatu yang logik yang boleh diterima oleh Melor Perjalanan dan nilai dari tanah alternatif harus berdiri sama, Ahmad Fuad kemudian dikutip mengatakan.

Yusuf berkata ia tidak tahu mengapa kelewatan dalam menyelesaikan masalah ini. "DBKL mesti mempunyai kemahuan dan keberanian untuk memperbaiki masalah.

"Ketika Ahmad Fuad berkhidmat, kami senang berkata 'di sini datang penyelamat', dan ia melangkah dan berkata masalah ini akan diselesaikan.

"Walikota memiliki banyak keberanian dan ada banyak perubahan yang telah berlaku.

"Hari ini, DBKL dapat dilihat sebagai sebuah organisasi hormat kerana ada banyak check and balance, tapi kami sangat berharap mereka akan segera menyelesaikan masalah ini."

Yusuf berkata jika rumah tinggal peribadi boleh acquired oleh kerajaan untuk melakukan pengembangan jalan bekerja, dia tidak melihat mengapa hal itu tidak boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah terbuka.

"Saya yakin Menteri, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, bekerja sama dengan wargakota sebagai pasukan dan perkhidmatan harus mempunyai kemahuan politik kerana mempunyai banyak sumber."

Dari LEE PEARL di Melayu Mail
Rabu, 21 Julai 2010 12:07:00

No comments:

Post a Comment