Tuesday, August 3, 2010

Raja Nong Chik: Tidak ada sewa beli untuk rumah PPR

KUALA LUMPUR: Tidak akan ada pilihan sewa beli bagi mereka yang mencari untuk membeli PPR (projek perumahan kerajaan) murah flat.
Persekutuan Wilayah dan Perkotaan Kebajikan Jabatan menjelaskan ini kerana Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), yang pengadministrasian ini skim pembelian rumah, bukan institusi kewangan berdaftar di bawah Bank Dan Lembaga Kewangan Act (BAFIA).

Dengan demikian, tidak dibenarkan untuk menawarkan menyewa-pembelian rumah murah PPR dalam skim tersebut, direka untuk membantu masyarakat miskin membeli rumah mereka sendiri.

Menteri, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin hari ini berkata: "Ada pemilik tertarik tinggal di rumah PPR yang juga menuntut mereka tidak perlu membayar apa-apa kerana mereka telah menyewa selama hampir 20 tahun.

"Ini skim sewa rumah PPR telah menyebabkan kerugian bagi kita sewa bulanan RM124 mereka tidak cukup untuk menutup kos rawatan bagi setiap unit, yang RM 250 setiap bulan."

Tidak hanya itu, perkhidmatan berpendapat jika skim sewa beli itu harus dilaksanakan, hanya bisa menambah menyewa tunggakan penyewa.

"Sekarang, kami mempunyai tunggakan sewa sebanyak RM30 juta tunggakan sewa itu boleh meningkat menjadi RM90 juta jika skim sewa beli itu perlu direalisasikan .."

Hal ini, jelasnya, akan menambah beban lebih kepada penyewa serta rumit DBKL pentadbiran dan pengurusan kewangan.

Selain itu, perkhidmatan juga prihatin dengan beberapa penyewa tidak bersedia membayar uang sewa mereka serta menuntut keperluan bayaran menguntungkan berdasarkan lama tinggal mereka di rumah-rumah PPR.

Kertas yang Cares telah diserlahkan hanya 10 hari lalu situasi sulit penyewa PPR banyak, yang tidak mampu memperoleh pinjaman bank untuk skim pembelian rumah.

Industri sumber mengatakan sistem pinjaman bank langsung diterapkan bukan skim sewa beli awalnya dicadangkan pada tahun 2008. Ini bermakna penerima berpendapatan rendah - yang kebanyakan membawa pulang rata-rata RM1, 000 sebulan atau kurang - tidak memenuhi syarat untuk kredit perumahan.

Satu sumber mengaku hanya 2.500 dibuat memotong dari lebih dari 30.000 pelamar untuk flat PPR - hanya lapan peratus daripada jumlah keseluruhan.

Ini pada dasarnya diterjemahkan ke hanya lima peratus dari penduduk dari masing-masing kawasanundi parlimen yang memenuhi syarat.

Sumber lain industri ditambah antara masalah utama adalah keengganan bank untuk membantu proses - masalah sebenar skim rumah-pemilikan ini bertujuan untuk menyelesaikan.

Menanggapi tentang Permintaan Mail Melayu pada aduan yang dibuat oleh warga PPR lebih dari peraturan ketat yang dikenakan oleh bank, Raja Nong Chik menjawab: "Saya sangat prihatin tentang masalah ini sendiri dan bahkan mengangkat masalah dalam Kabinet mengenai keengganan bank untuk memberikan pinjaman kepada pembeli unit murah. "

Dia mengatakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah kemudian memerintahkan Bank Negara mengambil inisiatif untuk memastikan bank-bank membantu pembeli tertarik. Dia menambah pertemuan diadakan antara perkhidmatan, DBKL dan lembaga bank tiga minggu yang lalu mengenai isu ini.

Setakat ini, bank-bank besar sembilan telah bersedia untuk ikut serta dalam usaha, sebagai Raja Nong Chik juga berkata: "Tidak boleh ada penyebab kebimbangan bagi bank untuk memberikan bantuan kewangan kepada pembeli PPR flat kerana hal ini merupakan aset yang selamat."

perkhidmatan ini juga akan terus memantau perkembangan antara pinjaman-pemohon dengan bank mengenai hal ini.

Menteri itu lebih banyak mengumumkan dana khas akan ditetapkan, disokong oleh bank-bank yang dipilih dan bahawa Penjaminan Kredit bersedia untuk bertindak sebagai penjamin untuk kredit perumahan mereka.

Karnaval bank untuk penjualan (Unit Tindakan Ekonomi Nasional) NEAC unit dan Perumahan Rakyat (PA) unit akan diadakan oleh kementerian pada tarikh yang akan diumumkan kemudian.

Itu hari ini juga mengumumkan pembeli memenuhi syarat perlu untuk memastikan semua keperluan untuk aplikasi pinjaman kerana mereka harus diselesaikan dalam masa tiga bulan dari hari ini.

Batas waktu bertujuan untuk memastikan tidak akan ada berlengah-dallying oleh pembeli tertarik dibandingkan dengan saat terakhir, di mana tidak ada tenggat waktu yang diberikan.

Pada tarikh 15 Julai tahun ini, Jabatan Perumahan DBKL statistik menunjukkan ada 18, 201 pembeli memenuhi syarat dan 11, 499 pembeli yang memenuhi syarat telah kembali borang pengesahan mereka untuk membeli unit.

Sebanyak 1.928 pembeli telah menandatangani perjanjian jual beli - 1.080 dari mereka telah membuat bayaran tunai dan 848 sudah menghantar aplikasi bank mereka.

No comments:

Post a Comment