Friday, July 30, 2010

Raja Nong Chik: Kerajaan menjamin pinjaman sehingga 120% untuk PPR & flat murah

Kerajaan menjamin sampai pinjaman 120% dari jumlah yang dipinjam oleh pembeli tanpa pendapatan tetap untuk projek-projek perumahan rakyat MTEN (PPR) dan rumah susun murah.

Persekutuan Wilayah dan Perkotaan Menteri Kebajikan Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mengumumkan bahawa agen yang disebut Perumahan Penjaminan Kredit telah dibentuk di bawah Jabatan Kewangan untuk tujuan itu.

"Badan ini akan memberi jaminan untuk pinjaman bank yang dipinjam oleh pembeli tanpa pendapatan tetap," katanya.

"Rumah pembeli boleh meminjam sampai pinjaman 120% pada kos unit. Jika unit kos RM35, 000, pinjaman dari RM42, 000 akan dilanjutkan.

"Badan ini juga akan memberikan jaminan untuk pinjaman yang diambil oleh mereka yang berpendapatan tetap hingga 120%."

Ketika ditanya mengapa perlunya tambahan 20% daripada jumlah pinjaman, Raja Nong Chik berkata ini kerana ada kos tambahan seperti kos undang-undang dan insurans hipotek di rumah.

"Insurans hipotek merupakan keperluan bank, yang memakan seketul besar, sekitar RM2, 500.

"Jadi jumlah keseluruhan kos unit dapat RM4, 000 lebih daripada RM35, 000. Jika hanya sebuah pinjaman 100%, pembeli tetap harus keluar dengan wang tambahan yang mereka mungkin tidak mampu, "ujarnya.

"Pembeli harus boleh mendapatkan pinjaman selama mereka mempunyai pendapatan bulanan gabungan rumah tangga RM1, 000."

Raja Nong Chik berkata sembilan bank telah bersetuju skim dan Bank Negara telah mengadakan pertemuan dengan agensi-agensi finantial tiga minggu lalu.

Sebuah tempoh tiga-bulan baru telah ditetapkan bagi pembeli untuk memilah-milah masalah pinjaman mereka dengan bank, bermula dari 1 Ogos.

"Jika pembeli menghadapi masalah, mereka boleh merujuk pada Jabatan Pengurusan Perumahan DBKL dan bahkan dengan perkhidmatan saya melalui unit yang memantau hal pinjaman bank."

Dia mengatakan, selepas tarikh masa tiga bulan, pihaknya akan cuba membantu mereka yang masih tidak boleh mendapatkan pinjaman.

Dari 18.201 pembeli memenuhi syarat setakat ini, 11.499 telah bersetuju untuk membeli.

Dari 11.499 pembeli, 1.928 pembeli telah menandatangani perjanjian jual beli yang 1080 membeli dengan wang tunai sementara sisanya mendapatkan pinjaman bank.

Sebuah karnaval bersama untuk jualan berkata unit akan diadakan sebelum Ramadan di kerjasama dengan bank-bank, pada tarikh yang akan diumumkan kemudian.

No comments:

Post a Comment