Thursday, April 23, 2009

Raja Nong Chik sedia kerjasama

Raja Nong Chik berkata, "memandangkan Wilayah Persekutuan khususnya Kuala Lumpur merupakan bandar kosmopolitan berbilang kaum, jadi penekanan terhadap kepentingan rakyat perlu di dahulukan." 

Saya terbaca petikan berita ini ketika ingin mencari berita mengenai kes saman menyaman dan kes fitnah mengfitnah antara satu sama lain. Agak menyedihkan kerana kebanyakannya adalah kerana salah faham ataupun kesilapan teknikal, tapi kesannya amat dalam. Seperti kata Raja Nong Chik, apa kata kita tumpukan kepada apa yang rakyat perlukan. Dengan keadaan kemelesetan ekonomi dan masalah-masalah sosial yang kita dengar, kita baca, bolehkah hanya segelintir antara kita yang bertindak? Bila kita abaikan perkara-perkara kecil yang membawa ke arah perpecahan, adakah itu membawa keburukan kepada kita? Tidak!

Berikut adalah petikan berita yang saya maksudkan, diambil dari Utusan Online. Marilah kita fikirkan bersama apa yang baik untuk kita dan kita abaikan apa yang membawa mudarat kepada kita. 

------------------------------------------------------------------------

Raja Nong Chik sedia bekerjasama

PUTRAJAYA 15 April - Menteri Wi layah Persekutuan yang baru, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin sedia bekerjasama dengan wakil rakyat pembangkang demi kepentingan rakyat seluruhnya.

Beliau berkata, pendekatan tersebut perlu bagi memastikan rakyat menikmati manfaat dan faedah yang maksimum daripada kerajaan walau pun pembangkang mempunyai fahaman politik yang berbeza.

Bagaimanapun, tegasnya, beliau akan lebih selektif dengan hanya mendengar dan menerima pandangan dan kritikan yang membina sahaja dalam mengaplikasi pendekatan tersebut.

"Memandangkan Wilayah Persekutuan khususnya Kuala Lumpur merupakan bandar kosmopolitan berbilang kaum, jadi penekanan terhadap kepentingan rakyat perlu didahulukan.

"Sekiranya kritikan yang diutarakan oleh pembangkang membawa ke arah kebaikan kepada seluruh masyarakat, saya tiada masalah untuk bekerjasama dengan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menerima nota penyerahan tugas daripada bekas Menteri Wilayah Per sekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Ra fique di sini semalam.

Raja Nong Chik menggantikan Zulhasnan yang digugurkan daripada barisan jemaah menteri yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis lalu. 

Dalam pada itu, beliau mengakui akan berhadapan dengan cabaran besar dalam menjalankan tugas sebagai Menteri Wilayah Persekutuan memandang kan beliau 'dikelilingi' oleh pembangkang, namun itu tidak akan melemahkan semangatnya untuk terus memajukan Wilayah Persekutuan seperti yang diamanahkan.

"Walau di mana sekalipun kita berada, tekanan dan cabaran bekerja akan tetap wujud dan saya yakin akan dapat menghadapi segala cabaran tersebut dengan sebaik-baiknya," jelasnya.

-------------------------------------------------------------------------------

Raja Nong Chik sendiri kata beliau sedia menerima kritikan andainya kritikan itu kritikan yang membina. Tapi andainya kita sendiri yang menutup minda kita untuk menerima apa jua kritikan, maka semua jenis kritikan tidak akan masuk ke dalam minda kita termasuklah kritikan yang membina. Rugi, bukan? Oleh itu, marikah kita teladani sikap terbuka ini seperti sikap Raja Nong Chik. 

No comments:

Post a Comment